11 مه 2023 - انجمن اروپایی مطالعات دیابت(EASD) ، توصیه های مبتنی بر شواهد را برای مدیریت رژیم غذایی دیابت منتشر کرده است. این توصیه های جدید یک به روز رسانی از توصیه های سال 2004 این انجمن می باشد.

گروه مطالعاتی دیابت و تغذیه در انجمن اروپایی مطالعات دیابت (DNSG)، در توصیه ها‌یی که درDiabetologia  منتشر شده است، به بیماران دیابتی توصیه کرد که میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل و حبوبات را بیشتر مصرف کنند. افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف گوشت به خصوص گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با قند، سدیم و غلات تصفیه شده خودداری کنند.

این گروه دریافتند که الگوهای غذایی متعدد، از جمله رژیم غذایی مدیترانه ای، رژیم گیاهخواری و رژیم نوردیک، همگی می توانند فوایدی برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشند.

نویسندگان نوشتند: "توصیه های به روز شده منعکس کننده پایه ی شواهد فعلی است که در صورت رعایت آنها، نتایج بیمار بهبود می یابد."

آنها نوشتند: «این مقاله برای ارائه توصیه‌ها و راهنمایی‌های مبتنی بر شواهد در مورد درشت مغذی‌ها، غذاها، الگوهای رژیم غذایی و زمینه ی سبک زندگی گسترده‌تر برای پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 تهیه شده است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که طیف وسیعی از غذاها و الگوهای غذایی برای مدیریت دیابت مناسب هستند و توصیه‌های کلیدی برای افراد مبتلا به دیابت تا حد زیادی شبیه به توصیه‌های عمومی است.

نویسندگان، مرورهای سیستماتیک و متاآنالیزهای جدید را در مورد موضوعات مهم برای به روز رسانی توصیه ها و استفاده از شواهد گسترده تر موجود، بررسی کردند. نسخه به روز شده شامل توصیه های مربوط به پایداری محیطی، الگوهای غذایی، حمایت از بیمار، پردازش غذا و بهبود دیابت نوع 2 بود.

نویسندگان توصیه کردند که افراد دارای اضافه وزن یا چاق باید حداقل 5 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهند تا خطر ابتلای آنها به دیابت نوع 2 کاهش یابد. همچنین، یک الگوی زندگی سالم از جمله سیگار نکشیدن، اجتناب از اضافه وزن و فعالیت بدنی منظم توصیه می شود.

نویسندگان درمان‌های مبتنی بر شواهد، رژیم‌های مختلف کاهش وزن و ترکیبات درشت مغذی‌ها را برای تعادل انرژی و مدیریت وزن توصیه کردند. آنها همچنین به افراد چاق توصیه کردند که از فرمولاسیون های کم‌ انرژی با مواد کامل تغذیه‌ای، به‌طور موقت برای القای کاهش وزن به‌عنوان «جایگزین رژیم غذایی کامل» یا با جایگزینی ۱تا ۲وعده غذایی در روز، استفاده کنند. آنها نسبت به رژیم های کتوژنیک شدید با کربوهیدرات بالا یا بسیار کم کربوهیدرات هشدار دادند. آنها گفتند که از طریق کاهش وزن پایدار در افراد چاق یا دارای اضافه وزن می توان دیابت نوع 2 را معکوس نمود.

برای دریافت کربوهیدرات های مفید از مواد غذایی که به طور طبیعی سرشار از فیبر غذایی هستند، عمدتاً غلات کامل، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها، آجیل و میوه‌های کامل استفاده کنید. مصرف شکر باید کمتر از 10 درصد کل انرژی دریافتی یک فرد باشد و شیرین کننده های غیر مغذی می توانند به عنوان جایگزین قند استفاده شوند.

در این سند آمده است: چربی‌های رژیمی باید از غذاهای گیاهی سرشار از چربی‌های غیراشباع مونو و پلی باشند. چربی‌های اشباع باید کمتر از 10 درصد از کل انرژی فرد را تشکیل دهند و چربی‌های ترانس باید کمتر از 1 درصد کل انرژی را تشکیل دهند.در حالی که چربی‌های اشباع شده کاهش می‌یابد، باید با چربی‌های غیراشباع گیاهی حاوی اسیدهای چربn-6  و n-3 و چربی‌های غیراشباع مونو موجود در دانه‌ها، آجیل‌ها و روغن‌های گیاهی غیرهیدروژنه غیراشباع جایگزین شوند.

مصرف پروتئین ممکن است در کوتاه مدت در چارچوب یک رژیم غذایی کاهش وزن برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق یا دارای اضافه وزن با eGFR بیش از 60 میلی لیتر در دقیقه / 1.73 متر مربع به 23 تا 32 درصد افزایش یابد. برای یک فرد دیابتی با وزن طبیعی، پروتئین دریافتی باید 10 تا 20 درصد کل انرژی دریافتی را تشکیل دهد. مصرف بالاتر برای افراد 65 سال و بالاتر توصیه می شود. برای افراد مبتلا به نفروپاتی دیابتی متوسط، این دستورالعمل مصرف پروتئین 10 تا 15 درصد را توصیه می کند.

غلات کامل، سبزیجات و میوه ها، حبوبات، آجیل و دانه ها برای بهبود کنترل قند خون، عوامل خطر قلبی عروقی و وزن بدن، توصیه می شوند.هر گونه الگوی غذایی که بر این گونه غذاها تاکید دارد، از جمله رژیم مدیترانه ای، رژیم نوردیک و رژیم گیاهخواری، برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود. نویسندگان، همچنین غذاها و نوشیدنی هایی را که باید از آنها پرهیز کرد را فهرست کردند، از جمله گوشت، نوشیدنی های شیرین شده با شکر، شیرینی ها و غلات تصفیه شده.

آنها خاطرنشان کردند که در حالی که این توصیه ها جامع هستند، تحقیقات بیشتری برای ترویج تغییرات رفتاری طولانی مدت در افراد مبتلا به دیابت مورد نیاز است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/fruits-vegetables-and-whole-grains-good-for-diabetes-management-recommend-easd-111180